ROZSZERZENIA
Praca uczniów na tych zajęciach nie jest oceniana i nie są wykazywane na świadectwach. Na zakończenie roku uczniowie otrzymują zaświadczenie uczestnictwa w tych zajęciach.
Zajęcia są wpisane na stałe w plan lekcji klas, dla których są przeznaczone. Zapisy odbywają się bezpośrednio u nauczyciela na pierwszych zajęciach lekcyjnych.
Tematyka zajęć na rok szkolny 2022/2023
Język polski kl. VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Marta Pierzgalska
Termin zajęć: czwartek godz. 7.05- 7.50
Działania podejmowane podczas zajęć obejmują tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi szczególnych zainteresowań uczniów i ich zdolności poznawczych, a także przygotowanie uczniów do konkursów tematycznych z języka polskiego.
Zakres materiału omawianego podczas zajęć:
-
Analiza i interpretacja utworu literackiego:
● doskonalenie świadomego odbioru różnych tekstów kultury na poziomie dosłownym, przenośnym, symbolicznym oraz aksjologicznym z uwzględnianiem przynależności do określonych epok literackich,
● odczytywanie i rozumienie kontekstów historycznych i kulturowych, m.in. kierunki filozofii odrodzenia, oświecenia i romantyzmu i ich przejawy w wybranych utworach literackich,
● rozpoznawanie najpopularniejszych motywów i toposów w wybranych dziełach literackich,
● doskonalenie interpretacji tekstów pisanych i innych tekstów kultury, uwzględniającej intencję nadawcy oraz konteksty niezbędne do interpretacji,
● rozpoznawanie konwencji literackich i wskazywanie ich przejawów w utworach(fantastyka, symbolizm, mimetyzm, realizm, groteska),
● rozpoznawanie podstawowych kategorii estetycznych na przykładach wybranych tekstów literackich,
● podstawy intertekstualności, czyli rozpoznawanie i analiza relacji pomiędzy różnymi tekstami kultury (obraz i tekst pisany). -
Tworzenie wypowiedzi (elementy retoryki, mówienie i pisanie):
● doskonalenie dłuższych form wypowiedzi pisemnej: odmiany rozprawki; własne wytwory literackie – prezentacja, analiza, wsparcie,
● kształtowanie umiejętności kulturalnego wyrażania opinii i zabierania głosu w dyskusji,
● doskonalenie umiejętności pięknego przemawiania i recytowania.
● własne wytwory literackie,
● elementy publicystyki – redagowanie sprawozdań, reportaży, próby redakcji gazetki szkolnej wydawanej przy okazji ważnych wydarzeń szkolnych. -
Kształcenie językowe (gramatyka języka polskiego, komunikacja językowa i kultura języka):
● rozpoznawanie i określanie funkcji tekstu (w tym fatycznej i magicznej),
● rozróżnianie pojęcia manipulacji, dezinformacji, postprawdy, stereotypu, bańki informacyjnej, wiralności (rozpoznawanie i charakteryzowanie tych zjawisk w tekstach kultury i przestrzeni medialnej),
● pogłębienie wiadomości o głoskach i zjawiskach fonetycznych; hiperpoprawność i niechlujność wymowy,
● poszerzenie wiadomości i umiejętności dotyczących analizy słowotwórczej wyrazów; skróty i skrótowce,
● wzbogacanie zasobu słownikowo-frazeologicznego ucznia (rodzaje i pochodzenie związków frazeologicznych),
● pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku. -
Samokształcenie:
● doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym zasobów cyfrowych, oceny ich rzetelności, wiarygodności i poprawności merytorycznej,
● kształcenie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania oraz syntezy poznanego materiału,
● wyrabianie nawyku samodzielnej, systematycznej lektury,
● rozwijanie uzdolnień i zainteresowań poprzez udział w różnych formach aktywności intelektualnej i twórczej,
● umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualnej,
● rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji,
Język polski kl. VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Renata Łaczek
Termin zajęć: wtorek, godz. 7.05 – 7.50
Zajęcia dla uczniów, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę i umiejętności z języka polskiego, poszukujących ciekawych inspiracji literackich oraz odkrywających własne fascynacje humanistyczne.
Zakres omawianego materiału podczas zajęć:
1. Co mnie zachwyca?
2. Cuda świata starożytnego.
3. Ja, ósmy cud świata! – autocharakterystyka.
4. Karykatura literacka.
5. Abstrakcja – jak to wyrazić?
6. „Świat jest teatrem, aktorami ludzie.”
7. Maska nie tylko teatralna.
8. Teatr.
9. Tragedia antyczna.
10. Krakowskie teatry.
11. Teatr i film.
12. Komu Oskara?
13. Literackim szlakiem przez Kraków.
14. Sławni krakowianie.
15. W świecie mediów i kultury.
16. Sylwetki znanych i podziwianych – wywiad.
17. Kultura popularna.
18. Blaski i cienie reklamy.
19. Ocalić od zapomnienia. Muzea.
20. Odbiór dzieła plastycznego.
21. Literackie fascynacje.
22. „Niektórzy lubią poezję.”
23. Liryczne światy.
24. Mieć swój styl. Rodzaje stylów.
25. A ja chciałbym…(propozycje uczniowskie).
26. Wrzuć na luz -projekt.
Język polski kl. VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Marta Bieryt
Termin: piątek, godz. 15.20-16.05
Działania podejmowane podczas zajęć obejmują tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi szczególnych zainteresowań uczniów i ich zdolności poznawczych, a także przygotowanie uczniów do konkursów tematycznych z języka polskiego.
Zakres materiału omawianego podczas zajęć:
Analiza i interpretacja utworu literackiego:
- doskonalenie świadomego odbioru różnych tekstów kultury na poziomie dosłownym, przenośnym, symbolicznym oraz aksjologicznym z uwzględnianiem przynależności do określonych epok literackich,
- odczytywanie i rozumienie kontekstów historycznych i kulturowych, m.in. kierunki filozofii odrodzenia, oświecenia i romantyzmu i ich przejawy w wybranych utworach literackich,
- rozpoznawanie najpopularniejszych motywów i toposów w wybranych dziełach literackich,
- doskonalenie interpretacji tekstów pisanych i innych tekstów kultury, uwzględniającej intencję nadawcy oraz konteksty niezbędne do interpretacji,
- rozpoznawanie konwencji literackich i wskazywanie ich przejawów w utworach (fantastyka, symbolizm, mimetyzm, realizm, groteska),
- rozpoznawanie podstawowych kategorii estetycznych na przykładach wybranych tekstów literackich,
- podstawy intertekstualności, czyli rozpoznawanie i analiza relacji pomiędzy różnymi tekstami kultury (obraz i tekst pisany).
Tworzenie wypowiedzi (elementy retoryki, mówienie i pisanie):
- doskonalenie dłuższych form wypowiedzi pisemnej: odmiany rozprawki; własne wytwory literackie – prezentacja, analiza, wsparcie,
- kształtowanie umiejętności kulturalnego wyrażania opinii i zabierania głosu w dyskusji,
- doskonalenie umiejętności pięknego przemawiania i recytowania.
- własne wytwory literackie,
- elementy publicystyki – redagowanie sprawozdań, reportaży, próby redakcji gazetki szkolnej wydawanej przy okazji ważnych wydarzeń szkolnych.
Kształcenie językowe (gramatyka języka polskiego, komunikacja językowa i kultura języka):
- rozpoznawanie i określanie funkcji tekstu (w tym fatycznej i magicznej),
- rozróżnianie pojęcia manipulacji, dezinformacji, postprawdy, stereotypu, bańki informacyjnej, wiralności (rozpoznawanie i charakteryzowanie tych zjawisk w tekstach kultury i przestrzeni medialnej),
- pogłębienie wiadomości o głoskach i zjawiskach fonetycznych; hiperpoprawnośći niechlujność wymowy,
- poszerzenie wiadomości i umiejętności dotyczących analizy słowotwórczej wyrazów; skróty i skrótowce,
- wzbogacanie zasobu słownikowo-frazeologicznego ucznia (rodzaje i pochodzenie związków frazeologicznych),
- pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku.
Samokształcenie:
- doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym zasobów cyfrowych, oceny ich rzetelności, wiarygodności i poprawności merytorycznej,
- kształcenie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania oraz syntezy poznanego materiału,
- wyrabianie nawyku samodzielnej, systematycznej lektury,
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań poprzez udział w różnych formach aktywności intelektualnej i twórczej,
- umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualnej,
- rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.
Chemia kl. VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Patrycja ImiołekStępień
Termin zajęć: piątek, godz. 7.05-7.50
Początek przygody z chemią jest zawsze emocjonujący, obiecujący, tajemniczy. Młody eksperymentator musi zaznajomić się ze specyficznym środowiskiem laboratorium, nauczyć się podstawowych technik, dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych, ale przede wszystkim zrozumieć istotę i wszechstronność tego fascynującego przedmiotu. Na zajęciach będziemy uczyć się projektować doświadczenia, eksperymentować oraz wykonywać bardziej skomplikowane obliczenia chemiczne, co pozwoli na przygotowanie do konkursów chemicznych oraz klas o profilu biol-chem.
W trakcie naszych spotkań będziemy:
- Poznawać sprzęt i odczynniki laboratoryjne i uczyć się je poprawnie wykorzystywać
- Zaznajamiać się z podstawowymi technikami laboratoryjnymi i nomenklaturą chemiczną
- Uczyć się poprawnie stawiać hipotezy, sprawdzać je, projektować doświadczenia, opisywać przeprowadzone czynności oraz wyciągać wnioski
- Hodować kryształy
- Określać stopnie utlenienia pierwiastków w stanie wolnym oraz w związkach nieorganicznych
- Wykonywać obliczenia związane z pojęciami: mol, masa molowa, masy atomów i cząsteczek, rozpuszczalność, wzory empiryczne i rzeczywiste, wydajność reakcji oraz wszelkie obliczenia stechiometryczne
- Odkrywać nietypowe właściwości i zastosowania pierwiastków
- Wykonywać ciekawe doświadczenia chemiczne, m.in. siwy dym, srebrne bombki
Chemia kl. VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Patrycja ImiołekStępień
Termin zajęć: wtorek, godz. 15.20-16.05
Zajęcia są przeznaczone dla uczniów, którzy opanowali program nauczania chemii realizowanej w klasie 7. Celem zajęć jest rozwijanie wiedzy chemicznej, eksperymentowanie, a także przede wszystkim przygotowanie do konkursów kuratoryjnych oraz klas biol-chem.
W trakcie zajęć będziemy:
- Poznawać szerzej kwasy, wodorotlenki, sole, związki kompleksowe, hydraty, w tym: przewidywać i sprawdzać doświadczalnie zachowania metali wobec wody, roztworów soli, kwasów, projektować, wykonywać i opisywać doświadczenia dotyczące otrzymywania związków kompleksowych oraz innych związków nieorganicznych
- Tworzyć mapę jonów w organizmie człowieka
- Wykonywać analizę kationów i anionów
- Poznawać teorię Arrheniusa, teorię Lewisa oraz reakcje hydrolizy
- Wykonywać obliczenia związane z pojęciami: mol, masa molowa, stężenie molowe
- Uczyć się mechanizmów otrzymywania różnych związków organicznych, ich nazewnictwa i właściwości chemicznych, izomerii węglowodorów i ich fluorowcopochodnych
- Eksperymentować w zakresie chemii organicznej i biologicznej
- Wykonywać ciekawe doświadczenia chemiczne, m.in. własne mydło, tęcza w probówce, burza w probówce
Geografia kl.VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Bartłomiej Blada
Termin zajęć: piątek, godz. 7.05 – 7.50
Program „ Alfabet geograficzny szóstoklasisty” skierowany jest do uczniów klasy 6-tej, szczególnie zainteresowanych rozwijaniem,wzbogacaniem swojej wiedzy ogólnogeograficznej. Zajęcia maja
na celu również doskonalenie umiejętności poznawczych, rozbudzenie ciekawości światem. Zakres programu nie stanowi zamkniętej całości, uzupełniany będzie przez pomysły i sugestie uczniów.
Bloki tematyczne
1. Przyrodniczy system Ziemi:
- budowa i funkcjonowanie przyrodniczych sfer Ziemi,
- zależności w przyrodniczym systemie Ziemi,
- zmiany związane z rozwojem cywilizacyjnym,
- ciekawe miejsca i zjawiska przyrodnicze na Ziemi,
- rekordy geograficzne na Ziemi,
- poznajemy i lokalizujemy obiekty geograficzna na mapie fizycznej świata.
2. Kosmos:
- podstawowe pojęcia astronomiczne,
- Ziemia w Układzie Słonecznym,
- niebo z Ziemi – gwiazdozbiory,
- przyrodnicze następstwa ruchów Ziemi,
- badanie kosmosu dawniej i dzisiaj.
3. Europa – wiem więcej:
- ćwiczymy znajomość nazw geograficznych z mapy fizycznej i politycznej Europy,
- poznajemy różne regiony Europy, interesujące pod względem:
- przyrodniczym
- kulturowym
- społecznym
- ekonomicznym
- wielkie odkrycia geograficzne,
- szlaki handlowe z Europy.
4. Umiejętności geograficzne:
- lokalizowanie miejsc na Ziemi ( np. współrzędne geograficzne),
- praca z mapą poziomicową – różnice wysokości,
- różnice czasowe na Ziemi,
- wysokość Słońca nad horyzontem,
- siatki kartograficzne
- obliczenia klimatyczne.
5. Projekty, prezentacje przygotowane samodzielnie przez uczniów.
6. A to ciekawe! Analizujemy ciekawe zjawiska w przyrodzie.
Geografia kl.VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Bartłomiej Blada
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 15.20 – 16.05
Zajęcia”Geografia rozszerzona w klasie siódmej” skierowane są do uczniów klasy 7-tej, szczególnie zainteresowanych rozwijaniem,wzbogacaniem swojej wiedzy ogólnogeograficznej.
Zajęcia mają na celu również doskonalenie umiejętności poznawczych, rozbudzenie ciekawości światem. Zakres programu nie stanowi zamkniętej całości, uzupełniany będzie przez pomysły i sugestie uczniów.
Bloki tematyczne:
1. Środowisko przyrodnicze Polski:
- Przeszłość geologiczna
- Ukształtowanie powierzchni
- Skały i surowce mineralne
- Hydrosfera
- Zmiany klimatyczne
- Ochrona środowiska przyrodniczego
2. Polska – wiem więcej:
- ćwiczymy znajomość nazw geograficznych z mapy fizycznej Polski
- poznajemy różne regiony Polski, interesujące pod względem:
- przyrodniczym
- kulturowym
- społecznym
- ekonomicznym
- Gospodarka Polski
- Depopulacja – zmniejszanie się liczby ludności Polski.
3. Poznaję region, w którym mieszkam.
4. Umiejętności geograficzne:
- lokalizowanie miejsc na Ziemi ( np. współrzędne geograficzne),
- praca z mapą poziomicową – różnice wysokości,
- różnice czasowe na Ziemi,
- wysokość Słońca nad horyzontem,
- siatki kartograficzne
- obliczenia klimatyczne.
5. Projekty, prezentacje przygotowane samodzielnie przez uczniów.
6. A to ciekawe! Analizujemy ciekawe zjawiska w przyrodzie.
Geografia kl.VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Jolanta Lejkowska
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 15.20 – 16.05
Matematyka kl. VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Magdalena Machnik
Termin zajęć: wtorek, godz. 14.30 – 15.15
Zajęcia rozszerzające są przeznaczone dla uczniów, którzy opanowali program nauczania matematyki realizowany w klasach 4 i 5. Celem zajęć jest pogłębienie zdobywanej na bieżąco wiedzy matematycznej uczniów oraz poszerzenie jej. Uczestnicy zajęć będą wprowadzeni w świat zagadnień matematycznych – dotąd dla nich nieznanych lub poznanych w stopniu podstawowym. Istotą zajęć rozszerzających jest również uświadomienie praktycznego oblicza matematyki, bo wiele otaczających nas rzeczy powstało w oparciu o wiedzę matematyczną.
Lista zagadnień realizowanych w ramach zajęć:
I. Świat liczb. Zbiory liczb.
II. Figury geometryczne płaskie.:
1. Płaszczyzna, punkt, prosta, półprosta, odcinek, kąty – wprowadzenie w świat geometrii płaskiej.
2. Proste prostopadłe i proste równoległe – konstrukcja.
3. Kąty przyległe, wierzchołkowe, naprzemianległe, odpowiadające.
4. Trójkąty i ich własności.
5. Wielokąty i ich własności.
III. Potęgi i pierwiastki :
1. Potęga o wykładniku naturalnym.
2. Własności działań na potęgach.
3. Mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych podstawach.
4. Potęgowanie potęgi.
5. Potęgowanie iloczynu i ilorazu.
6. Działania na potęgach.
7. Pierwiastek kwadratowy.
8. Własności działań na pierwiastkach.
9. Pierwiastek z iloczynu i ilorazu.
IV. Procenty :
1. Procent.
2. Obliczanie procentu danej liczby.
3. Podwyżki i obniżki.
4. Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent.
5. Obliczenia procentowe.
V. Wyrażenia algebraiczne :
1. Do czego służą wyrażenia algebraiczne?
2. Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego.
3. Jednomiany, redukcja wyrazów podobnych.
4. Sumy algebraiczne.
5. Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.
6. Mnożenie sum algebraicznych przez jednomian.
7. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych.
VI. Równania z jedną niewiadomą.
VII. Bryły.
VIII. Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
Opracowany program jest dokumentem otwartym i będzie podlegał systematycznej ewaluacji. Program w niewielkim zakresie może być w trakcie roku szkolnego modyfikowany i dostosowywany do aktualnych potrzeb uczniów.
Matematyka kl VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Joanna Janczak
Termin zajęć: środa, godz. 7.05 – 7.50
Zajęcia rozszerzające są przeznaczone dla uczniów, którzy opanowali program nauczania matematyki realizowanej w klasie 6. Celem zajęć jest rozwijanie wiedzy matematycznej uczniów i poszerzanie wychodząc
poza „horyzonty” określone w podstawie programowej. Istotą zajęć rozszerzających jest również uświadomienie praktycznego oblicza matematyki, bo wiele otaczających nas rzeczy powstało w oparciu o wiedzę matematyczną.
I. Zastosowanie kwantyfikatorów i symboli matematycznych.
1.Kwantyfikatory i symbole matematyczne w zadaniach.
II. Potęga o wykładniku wymiernym.
1. Własności działań na potęgach.
2. Własności działań na pierwiastkach.
3. Działania na potęgach i pierwiastkach.
III. Wyrażenia algebraiczne, wzory skróconego mnożenia.
1. Dodawanie, odejmowanie i mnożenie sum algebraicznych.
2. Wzory skróconego mnożenia.
IV. Równania i nierówności w praktyce.
1. Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą, przekształcanie równań.
2. Rozwiązywanie nierówności z jedną niewiadomą.
V. Geometria płaska-Trójkąty prostokątne.
1. Trójkąty prostokątne- charakterystyka.
2. Twierdzenie Pitagorasa i twierdzenie do niego odwrotne.
3. Wysokość i pole trójkąta równobocznego.
VI. Ostrosłupy.
1. Ostrosłupy i ich własności.
2. Obliczanie pola powierzchni ostrosłupów.
3. Objętość ostrosłupów.
VII. Bryły obrotowe.
1. Siatki i pola powierzchni brył obrotowych.
2. Objętość brył.
Opracowany program jest dokumentem otwartym i będzie podlegał systematycznej ewaluacji. Program w niewielkim zakresie może być w trakcie roku szkolnego modyfikowany i dostosowywany do aktualnych potrzeb uczniów.
Matematyja kl. VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Joanna Janczak
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 7.05 – 7.50
Zajęcia rozszerzające są przeznaczone dla uczniów, którzy bardzo dobrze opanowali program matematyki realizowanej w klasie 7. Celem zajęć jest rozwijanie wiedzy matematycznej uczniów i poszerzanie jej wychodząc poza „horyzonty” określone w podstawie programowej. Istotą zajęć rozszerzających jest również uświadomienie praktycznego oblicza matematyki, bo wiele otaczających nas rzeczy powstało w oparciu o wiedzę matematyczną.
Zagadnienia które będą realizowane na tych zajęciach to:
1. Podstawowe działania na liczbach – w tym prawa działań na
pierwiastkach i potęgach(również potęga wymierna)
2. Średnia arytmetyczna i średnia ważona
3. Podział proporcjonalny – w tym złoty podział
4. Twierdzenie Talesa
5. Podobieństwo figur
6. Pola figur podobnych
7. Długość okręgu i pole koła
8. Pole wycinka kołowego i długość łuku
9. Odcinki i kąty w graniastosłupach i ostrosłupach
10. Pole powierzchni i objętość graniastosłupów i ostrosłupów
11. Bryły obrotowe
12. Logika matematyczna – tautologia zdań
13. Zbiory i działania na zbiorach (Diagramy Venna)
14. Funkcja i jej własności
Fizyka kl. VII - VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Marek Michalec
Termin zajęć: środa, godz. 7.05 – 7.50
Tak naprawdę, trudno jest dokładnie określić czym jest fizyka. Z tego powodu, że fizyka zmienia się wraz z naszym postępem i nowymi odkryciami. Nowe teorie nie dostarczają jedynie nowych odpowiedzi. Tworzą również nowe pytania, które w kontekście poprzedniej teorii fizyki, mogłyby nawet nie mieć sensu. Czy fizyka jest tylko nauką przyrodniczą zajmującą się badaniem najbardziej fundamentalnych i uniwersalnych właściwości oraz przemian materii i energii, a także oddziaływań między nimi? Jeżeli chcesz się tego dowiedzieć zapraszam na lekcje z fizyki rozszerzonej dla klasy 8.
Rozszerzenie z fizyki dla klas 8 skierowane jest głównie do uczniów którzy po ukończeniu szkoły podstawowej planują kontynuację swojej nauki w liceach lub technikach w klasach o profilach mat-fiz-chem. Wiedza zdobyta na tych zajęciach na pewno zaowocuje lepszymi wynikami z przedmiotów ścisłych w szkole średniej.
Zagadnienia które będą na nich realizowane to:
- Świat jednostek i wielkości fizycznych.
- Wykonywanie prostych obliczeń w oparciu o wzory i prawa fizyki.
- Przykładowe rozwiązywanie testów z konkursów kuratoryjnych z fizyki.
- Własności fizyczne ciał w stanach gazowym, ciekłym i stałym
- Zagadnienia związane z ruchem ciał i ich opis.
- Rodzaje energii występujące w przyrodzie.
- Pojęcie pracy w fizyce.
- Różnice pomiędzy punktem materialnym i bryłą.
- Czym jest ciepło, temperatura w świecie fizyki.
- Jak zbudowany jest Świat? Budowa atomu.
- Teoria powstawania Wszechświata. Prawa fizyki w Kosmosie.
- Przykład prezentacji multimedialnej pt. „Świat Kryształów”.
- Wykonywanie eksperymentów fizycznych przez uczniów.
- Omówienie i przygotowywanie prezentacji uczniowskich.
- Konkursy, quizy, testy, zawody uczniowskie.
- Rozwiązywanie zadań dotyczących kinematyki i mechaniki
- Rodzaje ruchu punktu materialnego ( ruch prostoliniowy, ruch krzywoliniowy). Sposoby ich opisu. Rozwiązywanie zadań tekstowych
- Wykresy i ich interpretacja
- Różne rodzaje ruchu i ich opis
- Energia i pęd ciała; zasady zachowania w fizyce
- Ruch po okręgu; siła dośrodkowa
- Pojęcie bryły sztywnej i wielkości z nią związanych
- Pole grawitacyjne Ziemi i ruch w nim
- Zasady termodynamiki; zadania tekstowe
- Ruch falowy
- Związki pomiędzy wielkościami fizycznymi
- Elektrostatyka; prąd elektryczny
- Magnetyzm, elektromagnetyzm
- Zawiska ze świata optyki
Biologia kl. VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Justyna Spychała
Termin zajęć: piątek, godz. 13.40-14.25
Celem zajęć jest przede wszystkim zainteresowanie uczniów przedmiotem, pogłębienie wiedzy, skierowanie uwagi na tematy i treści wykraczające poza program danej klasy, a także stworzenie możliwości uczenia poprzez doświadczenia. Zaproponowany program może ulec zmianie w trakcie jego realizacji, ze względu na aktualne potrzeby i sugestie uczniów.
Obserwacje i prowadzenie hodowli:
1: Obserwacje mikroskopowe
2: Histologia: obserwacja preparatów mikroskopowych, wykonywanie rysunków biologicznych
3: Doświadczenia biologiczne. Wykonywanie samodzielnych doświadczeń i konstruowanie sprawozdań.
4: Protisty – hodowla i obserwacja funkcji życiowych pantofelka. Protisty – rozszerzenie wiadomości.
5: Zasady prowadzenia hodowli. Hodowla dżdżownicy ziemnej.
Fizjologia człowieka i nauka o zdrowiu:
6: Budowa i funkcje układu pokarmowego – wprowadzenie.
7: Czym są i jak działają enzymy?
8: Enzymy – wykrywanie aktywności katalazy w komórkach wątroby.
9: Enzymy pokarmowe.
10: Choroby pasożytnicze przewodu pokarmowego.
11: Podstawowe badania diagnostyczne w profilaktyce chorób układu pokarmowego.
12: Budowa i funkcje krwi. Grupy krwi.
13: Analiza rozmazów krwi. Obserwacje mikroskopowe.
14: Wprowadzenie do immunologii.
15: Układ immunologiczny w walce z HIV.
16: Niebezpieczne wirusy – choroby wirusowe zwierząt, człowieka i roślin, profilaktyka chorób wirusowych.
17: Jak obronić się przed wirusem?
18: Samodzielne prezentacje uczniów.
Budowa komórki i genetyka:
19: Budowa komórki zwierzęcej – rozszerzenie informacji nt. poszczególnych organelli komórkowych.
20: Wstęp do genetyki. Budowa i rola kwasów nukleinowych.
21: Izolacja DNA z materiału roślinnego.
22: Wykorzystanie badań DNA w sądownictwie.
23: Wykorzystywanie badań DNA w medycynie.
24: Podziały komórkowe.
25: Poznaj prawa dziedziczenia!
26: Dziedziczenie grup krwi.
27: Mutacje i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
28: Choroby genetyczne – wprowadzenie.
29: Choroby nowotworowe.
30: Zwierzęta modelowe w rozwoju nauki.
31: Samodzielne prezentacje uczniów.
Ekologia:
32: EKO NA CO DZIEŃ– wybrane zagadnienia z ekologii.
33: EKO NA CO DZIEŃ– wybrane zagadnienia z ekologii.
Podsumowanie:
34: Praca badawcza na wybrany temat. Przedstawianie wyników prac badawczych.
35: Lekcja podsumowująca.
36: Nauka przez zabawę: Konkursy, quizy przedmiotowe
Biologia kl. VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Justyna Spychała
Termin zajęć: czwartek, godz. 7.05-7.50
Celem zajęć jest przede wszystkim zainteresowanie uczniów przedmiotem, pogłębienie wiedzy, skierowanie uwagi na tematy i treści wykraczające poza program danej klasy, a także stworzenie możliwości uczenia poprzez doświadczenia. Zaproponowany program może ulec zmianie w trakcie jego realizacji, ze względu na aktualne potrzeby i sugestie uczniów.
Hodowla organizmów:
- Zasady prowadzenia hodowli. Protisty – hodowla i obserwacja funkcji życiowych pantofelka. Protisty – rozszerzenie wiadomości.
- Hodowla dżdżownicy ziemnej.
- Pierścienice. Obserwacja funkcji życiowych dżdżownicy ziemnej.
Genetyka i biologia komórki:
- Budowa komórki zwierzęcej – rozszerzenie informacji nt. poszczególnych organelli komórkowych.
- Jądro komórkowe i rybosomy – funkcje.
- Błona komórkowa – budowa i funkcje. Plazmoliza i deplazmoliza.
- Kodujemy informacje! – tajemnice kodu genetycznego.
- Ekspresja białka – transkrypcja i translacja.
- Synteza białka w warunkach szkolnych.
- Inżynieria genetyczna – wstęp.
- Klonowanie zwierząt.
- Wykorzystywanie badań DNA w medycynie.
Fizjologia zwierząt i człowieka:
- Stan zapalny – przebieg i znaczenie.
- Układ immunologiczny w walce z HIV.
- Niebezpieczne wirusy – choroby wirusowe zwierząt, człowieka i roślin, profilaktyka chorób wirusowych.
- Jak obronić się przed wirusem?
- Obserwacja budowy nerki wieprzowej.
- Wartości diagnostyczne badania laboratoryjnego moczu.
- Choroby układu nerwowego – rozszerzenie wiadomości.
- Endokrynologia kręgowców niższych.
- Klasyfikacja hormonów – hormony tkankowe.
- Choroby o podłożu endokrynnym – rozszerzenie wiadomości.
- Toksykologia – wprowadzenie.
- Hormonalnie czynne związki w środowisku a choroby cywilizacyjne.
- Efekty toksyczności – wpływ na rozród kobiet i mężczyzn.
- Immunotoksyczność – wpływ związków toksycznych na funkcjonowanie układu odpornościowego.
- Podziały komórkowe.
- Spermatogeneza i oogeneza – powstawanie i dojrzewanie gamet.
- Biologia rozwoju człowieka.
- Samodzielne prezentacje uczniów.
Ekologia:
- EKO NA CO DZIEŃ– wybrane zagadnienia z ekologii.
- EKO NA CO DZIEŃ– wybrane zagadnienia z ekologii.
Podsumowanie:
- Praca badawcza na wybrany temat. Przedstawianie wyników prac badawczych.
- Nauka przez zabawę: konkursy, quizy przedmiotowe.
- Samodzielne prezentacje uczniów.
Biologia kl. VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Justyna Spychała
Termin zajęć: wtorek, godz. 7.05 – 7.50
Celem zajęć jest przede wszystkim przygotowanie uczniów do konkursu przedmiotowego, a także zainteresowanie przedmiotem, pogłębienie wiedzy, skierowanie uwagi na tematy i treści wykraczające poza program danej klasy, a także stworzenie możliwości uczenia poprzez doświadczenia. Zaproponowany program może ulec zmianie w trakcie jego realizacji, ze względu na aktualne potrzeby i sugestie uczniów.
Przygotowanie do konkursu przedmiotowego:
- Życie na różnych poziomach organizacji – od genu do ekosystemu – omówienie najważniejszych zagadnień.
- Budowa i funkcjonowanie komórki – powtórzenie.
- Skład chemiczny organizmów.
- Klasyfikowanie organizmów.
- Różnorodność wirusów i bakterii, protistów i grzybów.
- Budowa kwasów nukleinowych.
- Podstawy dziedziczenia.
- Mutacje genetyczne.
- Choroby genetyczne.
- Analiza rodowodów.
- Biotechnologia molekularna.
- Ekologia – rozszerzenie wiadomości.
Dodatkowe zagadnienia:
- Endokrynologia kręgowców niższych.
- Hormonalnie czynne związki w środowisku a choroby cywilizacyjne.
- Biologia rozwoju człowieka.
- Efekty toksyczności – wpływ na rozród kobiet i mężczyzn.
- Samodzielne prezentacje uczniów.
Historia kl. VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Piotr Rogoziński.
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 14.30-15.15
Celem zajęć jest przede wszystkim przygotowanie uczniów do konkursu przedmiotowego, a także zainteresowanie przedmiotem, pogłębienie wiedzy.
Tematyka: Polacy na tle historii Europy i świata w XIX i XX wieku.
Zakres omawianego materiału:
Zakres omawianego materiału:
-
- Praca ze źródłami historycznymi (teksty, ikonografia)
- Praca z mapą historyczną i konturową. Tworzenie map tematycznych.
- Źródła multimedialne (strony www, oferty i zasoby muzealne, filmy edukacyjne).
- Wielka historia w moim regionie.
- Krakowski renesans i barok.
- Warszawa czasów stanisławowskich
- Postać Kościuszki – bohater na miarę współczesnych czasów
- Powstanie krakowskie i jego ślady w naszym mieście.
- Rewolucja przemysłowa w Krakowie.
- Architekt Talowski i jego dzieła.
- Wielka Wojna w Galicji.
- Traktat wersalski, nowy stary ład w Europie.
- Narodziny totalitaryzmów XX wieku.
- Kraków czasu okupacji.
- Małopolskie szlaki powietrzne – pomoc dla powstańczej Warszawy
- Getto i obóz koncentracyjny w Krakowie.
- Polacy na frontach II wojny światowej.
- Od sojuszu do zimnej wojny.
- Nowa Huta wczoraj i dziś
- Polska droga do wolności.
Historia kl. VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Piotr Rogoziński.
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 15.20-.16.05
Celem zajęć jest przede wszystkim przygotowanie uczniów do konkursu przedmiotowego, a także zainteresowanie przedmiotem, pogłębienie wiedzy.
Tematyka: Polacy na tle historii Europy i świata w XIX i XX wieku.
Zakres omawianego materiału:
- Praca ze źródłami historycznymi (teksty, ikonografia)
- Praca z mapą historyczną i konturową. Tworzenie map tematycznych.
- Źródła multimedialne (strony www, oferty i zasoby muzealne, filmy edukacyjne).
- Wielka historia w moim regionie.
- Powstanie krakowskie i jego ślady w naszym mieście.
- Rewolucja przemysłowa w Krakowie.
- Architekt Talowski i jego dzieła.
- Wielka Wojna w Galicji.
- Traktat wersalski, nowy stary ład w Europie.
- Narodziny totalitaryzmów XX wieku.
- Kraków czasu okupacji.
- Getto i obóz koncentracyjny w Krakowie,
- Polacy na frontach II wojny światowej.
- Od sojuszu do zimnej wojny.
- Polska Rzeczpospolita Ludowa
- Polska droga do wolności.
Informatyka VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Piotr Fudala
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 14.30 – 15.15
Tematyka zajęć:
HTML / CSS / JavaScript :
Uczestnicy poznają trzy fundamentalne technologie WWW. Dzięki min stworzą przejrzyste, funkcjonalne strony internetowe według obecnych standardów. Dzięki językowi JavaScript nauczą się wpływać na wygląd i treść strony. Wprowadza to naturalnie i stopniowo w świat programowania, także obiektowego. Stworzone skrypty/programy dają natychmiastowo ciekawe rezultaty wizualne sprawiając dużą satysfakcję uczniom.
⦁ Tworzenie dokumentów HTML w oparciu o HTML 5 , kaskadowe arkusze stylów CSS oraz skrypty JavaScript
⦁ Struktura dokumentu HTML i znaczniki określające treść
⦁ Struktura drzewa znaczników HTML – dzieci, potomkowie, przodkowie itp.
⦁ Sposoby zagnieżdżania arkusza stylów CSS w dokumencie HTML
⦁ HTML Box Model
⦁ Standardy tworzenia stron WWW
⦁ Wprowadzenie do JavaScript
⦁ Java DOM – połączenie HTML z JavaScript
⦁ Zmiana atrybutów elementów HTML oraz stylów z poziomu JavaScript
⦁ Tworzenie i usuwanie elementów HTML z poziomu JavaScript
⦁ Tworzenie dynamicznie zmieniającej się zawartości strony WWW
oraz uczestnicy będą zajmować się:
- zagadnieniami ze świata informatyki, techniki komputerowej oraz szerzej, matematyki i elektroniki,
- technologiami i standardami wykorzystywanymi obecnie i w przeszłości,
- budową komputera i urządzeń peryferyjnych,
- podstawami systemu Linux,
- podstawami sieci komputerowych.
Informatyka VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Piotr Fudala
Termin zajęć: czwartek, godz. 7.05-7.50
Zajęcia mają na celu pobudzenie i rozwinięcie zmysłu programistycznego u Uczestników.
Zakres materiału
Algorytmika
- Metody zapisu algorytmów (lista kroków, schemat blokowy, pseudokod)
- Symbole stosowane w schematach blokowych
- Algorytmy liniowe, warunkowe, iteracyjne, wyszukiwania i porządkowania
- Tworzenie, analiza i interpretacja algorytmów zapisanych w różnych postaciach
- Pętle poleceń
- Funkcje
- Rekurencja
- Obiekty i klasy jako sposób przeniesienia świata rzeczywistego do komputera
- Projektowanie i modelowanie zależności między obiektami i klasami
i/lub
Programowanie (iteracyjne, funkcyjne i obiektowe) (Python/C++)
Celem zaproponowanego segmentu jest stworzenie przez uczestników funkcjonalnego programu. W zależności o stopnia trudności, jaki zostanie wybrany, będzie to: program ukrywający wiadomości w obrazkach (Steganografia) i/lub gra edukacyjna/sprawnościowa i/lub kalkulator. Ważnym elementem zajęć będzie integracja logiki programu z interfejsem użytkownika (graficzny interfejs).
⦁ Środowisko programistyczne i pierwszy program „Hello World!”
⦁ Graficzny Interfejs użytkownika (okienka, przyciski i pola tekstowe)
⦁ Zastosowanie poznanych mechanizmów, algorytmów i zagadnień z podstaw algorytmiki w kodzie wybranego języka (iteracja, instrukcje warunkowe, pętle)
⦁ Struktury danych (zmienne, stałe, listy, tablice)
⦁ Typy zmiennych (m. in. integer, string, bool)
⦁ Wprowadzenie do funkcji (bez argumentów/ z argumentami)
⦁ Funkcje nie zwracające wartości i zwracające wartość
⦁ Zagnieżdżanie funkcji
⦁ Zmienne lokalne i globalne
⦁ Operacje na plikach
⦁ Wprowadzenie do programowania obiektowego
Informatyka VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Piotr Fudala
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 15.20 – 16.05
Zajęcia mają na celu pobudzenie i rozwinięcie zmysłu programistycznego u Uczestników.
Zakres materiału
Programowanie (iteracyjne, funkcyjne i obiektowe) (Python/C++)
Celem zaproponowanego segmentu jest stworzenie przez uczestników funkcjonalnego programu. W zależności o stopnia trudności, jaki zostanie wybrany, będzie to: program ukrywający wiadomości w obrazkach (Steganografia) i/lub gra edukacyjna/sprawnościowa i/lub kalkulator. Ważnym elementem zajęć będzie integracja logiki programu z interfejsem użytkownika (graficzny interfejs).
⦁ Środowisko programistyczne i pierwszy program „Hello World!”
⦁ Graficzny Interfejs użytkownika (okienka, przyciski i pola tekstowe)
⦁ Zastosowanie poznanych mechanizmów, algorytmów i zagadnień z podstaw algorytmiki w kodzie wybranego języka (iteracja, instrukcje warunkowe, pętle)
⦁ Struktury danych (zmienne, stałe, listy, tablice)
⦁ Typy zmiennych (m. in. integer, string, bool)
⦁ Wprowadzenie do funkcji (bez argumentów/ z argumentami)
⦁ Funkcje nie zwracające wartości i zwracające wartość
⦁ Zagnieżdżanie funkcji
⦁ Zmienne lokalne i globalne
⦁ Operacje na plikach
⦁ Wprowadzenie do programowania obiektowego