AKTYWNA TABLICA

Projekt „AKTYWNA TABLICA” realizowany jest na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych na lata 2020 – 2024.

Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.

Nasza szkoła przystąpiła do projektu w roku szkolnym 2024/2025 i otrzymała przewidziane programem wsparcie w wysokości 14.0000 zł (w  tym z dotacji 10500zł + wkład własny 3500zł). Uzyskane dofinansowanie pozwoliło na zakup 2 interaktywnych monitorów 65 calowych HIKVISION, stanowią one obecnie wyposażenie pracowni historycznej i chemicznej oraz 1 mobilnego głośnika TRACER Magnus PRO.

W ramach realizacji Rządowego programu „AKTYWNA TABLICA” została powołana Międzyszkolna Sieć Współpracy Nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. Jej głównym celem jest rozwijanie współpracy między nauczycielami w zakresie dzielenia się doświadczeniami i opracowanymi materiałami.

W skład Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu weszli nauczyciele szkół:

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 7 STO im. ks. prof. Józefa Tischnera w Krakowie,
Szkoła Podstawowa w Ostrowitem,
Szkoła Podstawowa im. Oddziału AK “Wybranieccy” we Wzdole Rządowym,
Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Drwęczy,
Szkoła Podstawowa Specjalna w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 9 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Zduńskiej Woli,
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna Dobry Start w Szczecinie,
Szkoła Podstawowa w Ręcznie,
Podstawowa Szkoła Społeczna Niedźwiednik Gdańsk,
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii im. UNICEF w Walimiu
Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Nowym Sączu,
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Jana Pawła II w Jaworznie,
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Parzymiechach.

Nawiązana współpraca między szkołami pozwoliłą na efektywną wymianę dobrych praktyk w zakresie zastosowania TIK podczas lekcji.
Podczas pierwszego spotkania 19 marca 2025 r. koordynatorzy ustalili zasady współpracy, wymienili się doświadczeniami oraz wiedzą w zakresie TIK.

24 kwietnia 2025 r.  odbyło się drugie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli w ramach rządowego programu „Aktywna Tablica”.

Spotkanie poświęcone było zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w pracy dydaktycznej. Nauczyciele dzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi cyfrowych podczas zajęć lekcyjnych, omawiali sprawdzone rozwiązania oraz wyzwania, jakie napotykają w codziennej praktyce szkolnej.
Szczególną uwagę poświęcono również tematyce lekcji otwartych – inicjatywie, której celem jest wymiana doświadczeń między nauczycielami, wspieranie się nawzajem w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i wzbogacaniu warsztatu pracy.

W ramach programu oraz wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli odbyły się 2 szkolenia dla Rady Pedagogicznej.

Temat pierwszego szkolenia: Wykorzystanie tablicy interaktywnej oraz narzędzi AI w edukacji wczesnoszkolnej

Data: 05.03.2025r. Czas trwania: 120 minut
Uczestnicy: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
Prowadzący: Barbara Burek

Cel szkolenia:

Celem szkolenia było podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania tablicy interaktywnej podczas zajęć edukacyjnych. Szkolenie miało również na celu zapoznanie uczestników z wybranymi narzędziami multimedialnymi oraz możliwościami wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.

Przebieg szkolenia:

Szkolenie zostało podzielone na dwie części:

  1. Część teoretyczna:
  • Omówienie funkcji i możliwości nowoczesnych tablic interaktywnych.
  • Przedstawienie roli technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w procesie dydaktycznym.
  • Dyskusja na temat korzyści i wyzwań związanych z wykorzystaniem tablic multimedialnych w klasach 1–3.
  • Wprowadzenie do podstawowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, wspierających nauczycieli w planowaniu i prowadzeniu zajęć.
  1. Część praktyczna:
  • Ćwiczenia z obsługi tablicy interaktywnej – pisanie, zaznaczanie, przesuwanie, wstawianie multimediów.
  • Testowanie gier i zabaw edukacyjnych, które można wykorzystać w pracy z uczniami.
  • Praktyczne wskazówki, jak integrować AI i interaktywne materiały w scenariuszach lekcji.
  • Przykładowe programy i narzędzia przedstawione podczas szkolenia:

Wordwall, LearningApps, Kahoot!,  ClassDojo, Akinator, Quizziz, Toporopa, ChatGPT, Genially,   DigiPuzzle,   BaBaDum,  MatZo

Temat drugiego szkolenia: Wykorzystanie tablicy interaktywnej oraz narzędzi programu Canva w pracy nauczyciela.

Data: 12.05.2025r. Czas trwania: 120 minut
Uczestnicy: wszyscy nauczyciele
Prowadzący: Piotr Fudala i Iwona Minorowicz

Cel szkolenia:

Celem szkolenia było podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania tablicy interaktywnej podczas zajęć edukacyjnych. Szkolenie miało również na celu zapoznanie uczestników z wybranymi narzędziami programu Canva.

Przebieg szkolenia:

Szkolenie zostało podzielone na dwie części:

  1. W pierwszej części zostały omówione:
  • zasady łączenia się z siecią szkolną,
  • problemy techniczne,
  • funkcje i możliwości nowoczesnych tablic interaktywnych,
  • przykładowe programy i narzędzia, które można wykorzystać na lekcji z uczniami,
  • korzyści i wyzwania związane z wykorzystaniem tablic interaktywnych.
  1. W drugiej część zostały przedstawione przykłady projektowania wartościowych i atrakcyjnych materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem zasobów i potencjału aplikacji CANVA.

Szczegółowy program szkolenia:

  1. Wprowadzenie do CANVY:
    • prezentacja platformy CANVA i jej potencjału w edukacji,
    • rejestracja i konfiguracja konta nauczycielskiego,
    • przegląd wersji CANVA FOR EDUCATION – wskazanie możliwości.
  2. Podstawy korzystania z CANVY:
    • przegląd interfejsu użytkownika,
    • tworzenie nowego projektu i omówienie głównych narzędzi i funkcji,
    • wykorzystanie gotowych szablonów prezentacji, dokumentów, plakatów.
    • wykorzystanie podstawowych i zaawansowanych narzędzi edycji tekstu i obrazów,  w tym wstawianie multimediów,
    • dobór odpowiedniej kolorystyki i czcionek,
    • przegląd narzędzi do obróbki graficznej, w tym do edycji zdjęć,
    • demonstracja funkcji eksportowania projektów do różnych formatów,
    • przykłady zastosowania wybranych narzędzi na różnych przedmiotach / zajęciach edukacyjnych,
    • prezentacja funkcji współpracy i udostępniania projektów w CANVIE.
  3. Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w CANVIE:
    • omówienie narzędzi AI do tworzenia szybkich i efektywnych grafik do prezentacji i dokumentów.