Projekt „AKTYWNA TABLICA” realizowany jest na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych na lata 2020 – 2024.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Nasza szkoła przystąpiła do projektu w roku szkolnym 2024/2025 i otrzymała przewidziane programem wsparcie w wysokości 14.0000 zł (w tym z dotacji 10500zł + wkład własny 3500zł). Uzyskane dofinansowanie pozwoliło na zakup 2 interaktywnych monitorów 65 calowych HIKVISION, stanowią one obecnie wyposażenie pracowni historycznej i chemicznej oraz 1 mobilnego głośnika TRACER Magnus PRO.
W ramach realizacji Rządowego programu „AKTYWNA TABLICA” została powołana Międzyszkolna Sieć Współpracy Nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. Jej głównym celem jest rozwijanie współpracy między nauczycielami w zakresie dzielenia się doświadczeniami i opracowanymi materiałami.
W skład Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu weszli nauczyciele szkół:
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 7 STO im. ks. prof. Józefa Tischnera w Krakowie,
Szkoła Podstawowa w Ostrowitem,
Szkoła Podstawowa im. Oddziału AK “Wybranieccy” we Wzdole Rządowym,
Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Drwęczy,
Szkoła Podstawowa Specjalna w Pile,
Szkoła Podstawowa nr 9 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Zduńskiej Woli,
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna Dobry Start w Szczecinie,
Szkoła Podstawowa w Ręcznie,
Podstawowa Szkoła Społeczna Niedźwiednik Gdańsk,
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii im. UNICEF w Walimiu
Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Nowym Sączu,
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Jana Pawła II w Jaworznie,
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Parzymiechach.
Nawiązana współpraca między szkołami pozwoliłą na efektywną wymianę dobrych praktyk w zakresie zastosowania TIK podczas lekcji.
Podczas pierwszego spotkania 19 marca 2025 r. koordynatorzy ustalili zasady współpracy, wymienili się doświadczeniami oraz wiedzą w zakresie TIK.
24 kwietnia 2025 r. odbyło się drugie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli w ramach rządowego programu „Aktywna Tablica”.
Spotkanie poświęcone było zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w pracy dydaktycznej. Nauczyciele dzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi cyfrowych podczas zajęć lekcyjnych, omawiali sprawdzone rozwiązania oraz wyzwania, jakie napotykają w codziennej praktyce szkolnej.
Szczególną uwagę poświęcono również tematyce lekcji otwartych – inicjatywie, której celem jest wymiana doświadczeń między nauczycielami, wspieranie się nawzajem w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i wzbogacaniu warsztatu pracy.
W ramach programu oraz wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli odbyły się 2 szkolenia dla Rady Pedagogicznej.
Temat pierwszego szkolenia: Wykorzystanie tablicy interaktywnej oraz narzędzi AI w edukacji wczesnoszkolnej
Data: 05.03.2025r. Czas trwania: 120 minut
Uczestnicy: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
Prowadzący: Barbara Burek
Cel szkolenia:
Celem szkolenia było podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania tablicy interaktywnej podczas zajęć edukacyjnych. Szkolenie miało również na celu zapoznanie uczestników z wybranymi narzędziami multimedialnymi oraz możliwościami wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.
Przebieg szkolenia:
Szkolenie zostało podzielone na dwie części:
- Część teoretyczna:
- Omówienie funkcji i możliwości nowoczesnych tablic interaktywnych.
- Przedstawienie roli technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w procesie dydaktycznym.
- Dyskusja na temat korzyści i wyzwań związanych z wykorzystaniem tablic multimedialnych w klasach 1–3.
- Wprowadzenie do podstawowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, wspierających nauczycieli w planowaniu i prowadzeniu zajęć.
- Część praktyczna:
- Ćwiczenia z obsługi tablicy interaktywnej – pisanie, zaznaczanie, przesuwanie, wstawianie multimediów.
- Testowanie gier i zabaw edukacyjnych, które można wykorzystać w pracy z uczniami.
- Praktyczne wskazówki, jak integrować AI i interaktywne materiały w scenariuszach lekcji.
- Przykładowe programy i narzędzia przedstawione podczas szkolenia:
Wordwall, LearningApps, Kahoot!, ClassDojo, Akinator, Quizziz, Toporopa, ChatGPT, Genially, DigiPuzzle, BaBaDum, MatZo
Temat drugiego szkolenia: Wykorzystanie tablicy interaktywnej oraz narzędzi programu Canva w pracy nauczyciela.
Data: 12.05.2025r. Czas trwania: 120 minut
Uczestnicy: wszyscy nauczyciele
Prowadzący: Piotr Fudala i Iwona Minorowicz
Cel szkolenia:
Celem szkolenia było podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania tablicy interaktywnej podczas zajęć edukacyjnych. Szkolenie miało również na celu zapoznanie uczestników z wybranymi narzędziami programu Canva.
Przebieg szkolenia:
Szkolenie zostało podzielone na dwie części:
- W pierwszej części zostały omówione:
- zasady łączenia się z siecią szkolną,
- problemy techniczne,
- funkcje i możliwości nowoczesnych tablic interaktywnych,
- przykładowe programy i narzędzia, które można wykorzystać na lekcji z uczniami,
- korzyści i wyzwania związane z wykorzystaniem tablic interaktywnych.
- W drugiej część zostały przedstawione przykłady projektowania wartościowych i atrakcyjnych materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem zasobów i potencjału aplikacji CANVA.
Szczegółowy program szkolenia:
- Wprowadzenie do CANVY:
- prezentacja platformy CANVA i jej potencjału w edukacji,
- rejestracja i konfiguracja konta nauczycielskiego,
- przegląd wersji CANVA FOR EDUCATION – wskazanie możliwości.
- Podstawy korzystania z CANVY:
- przegląd interfejsu użytkownika,
- tworzenie nowego projektu i omówienie głównych narzędzi i funkcji,
- wykorzystanie gotowych szablonów prezentacji, dokumentów, plakatów.
- wykorzystanie podstawowych i zaawansowanych narzędzi edycji tekstu i obrazów, w tym wstawianie multimediów,
- dobór odpowiedniej kolorystyki i czcionek,
- przegląd narzędzi do obróbki graficznej, w tym do edycji zdjęć,
- demonstracja funkcji eksportowania projektów do różnych formatów,
- przykłady zastosowania wybranych narzędzi na różnych przedmiotach / zajęciach edukacyjnych,
- prezentacja funkcji współpracy i udostępniania projektów w CANVIE.
- Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w CANVIE:
- omówienie narzędzi AI do tworzenia szybkich i efektywnych grafik do prezentacji i dokumentów.