Nasza szkoła po raz kolejny przystąpiła do obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu, który ma na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu do zasobów w sieci oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu. Inicjatywy odbywały się od 11 do 24 lutego.

W ramach obchodów tego święta powstała gazetka tematyczna, uczniowie z klasy 7a: Maja S., Julia P., Gustaw G, Szymon W. i Michał J. przygotowali i przeprowadzili w klasach 1-3 lekcje na temat bezpiecznych zachowań w sieci oraz niebezpieczeństw z jakimi mogą się spotkać.

Klasy 6 wzięły udział w ogólnopolskiej lekcji online O cyfrowym dobrostanie w Dniu Bezpiecznego Internetu”, na której poruszane były zagadnienia:

  • problemu higieny cyfrowej: czym właściwie jest higiena cyfrowa i jaki ma wpływ na dzieci i młodzież szkolną,
  • higiena cyfrowa a media społecznościowe – dążenie za „autorytetem w sieci”,
  • na czym polega „pętla dopaminowa” i deficyt uwagi,
  • skutki nadmiernego korzystania z urządzeń mobilnych (laptop/smartfon/tablet),
  • zagrożenia wynikające z poszukiwania satysfakcji w przestrzeni cyfrowej – cyberbezpieczeństwo a cyberhigiena,
  • zagadnienia stresu cyfrowego oraz wskazanie praktycznych zasad związanych z cyberhigieną

Klasy 7 wzięły udział w ogólnopolskiej lekcji online prowadzonej przez Polskie Centrum Programu Safer Interne i partnerów DBI: „Jak odróżnić fake od newsa?”. Celem lekcji było zapoznanie ze zjawiskiem tzw. fake news oraz pokazanie konkretnych narzędzi i sposobów na radzenie sobie z fałszywymi informacjami w internecie.

Klasy 8 wzięły udział w lekcji prowadzonej przez organizatorów i partnerów DBI: „Dopamina” – co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię? Podczas lekcji uczniowie na podstawie filmu dokumentalnego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pt. „Dopamina” dowiedzieli się, co zrobić, żeby kontrolować technologię, dlaczego media społecznościowe tak nas przyciągają i co sprawia, że nasza uwaga jest dla dostawców usług internetowych najcenniejszą walutą, czym jest pętla dopaminowa i jak sobie radzić z siłą jej oddziaływania oraz jak dbać o cyfrową higienę.

Dodatkowo tematyka bezpieczeństwa w sieci i zagrożeń została poruszona na zajęciach z informatyki, m.in. omówione zostało zjawisko „fomo”, czyli lęku przed odłączeniem, przegapieniem wydarzeń w wirtualnym świecie oraz jak sobie z tym problemem radzić. Uczniowie mieli również okazję pobawić się w detektywów i dokonać analizy fałszywego maila, strony internetowej oraz artykułu.