Nasza szkoła po raz kolejny przystąpiła do obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu, który ma na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu do zasobów w sieci oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.

W lutym w ramach obchodów DBI uczniowie z klasy 8b: Hanna Głuszak, Patrycja Dziobek, Pola Rapacka, Pola Gugała, Maciej Dusza i Jakub Tomczak przeprowadzili w klasach 1-3 lekcje na temat bezpiecznych zachowań w sieci oraz niebezpieczeństw z jakimi mogą się spotkać.

Klasy 6 i 7 wzięły udział w lekcji online prowadzonej przez organizatorów i partnerów DBI: „Prywatność w sieci – czemu jest ważna i jak ją chronić”. Lekcja dotyczyła najważniejszych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Prowadzący opowiedział, na co zwrócić uwagę, aby nie utracić kontroli nad swoimi danymi i tożsamością.

Klasy 8 wzięły udział w lekcji prowadzonej przez organizatorów i partnerów DBI: „Dopamina” – co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię? Podczas lekcji uczniowie na podstawie filmu dokumentalnego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pt. „Dopamina” dowiedzieli się, co zrobić, żeby kontrolować technologię, dlaczego media społecznościowe tak nas przyciągają i co sprawia, że nasza uwaga jest dla dostawców usług internetowych najcenniejszą walutą, czym jest pętla dopaminowa i jak sobie radzić z siłą jej oddziaływania oraz jak dbać o cyfrową higienę.

Dla klas 5-8 przeprowadzony został szkolny konkurs z wiedzy na temat zagrożeń oraz zasad bezpiecznego zachowania w sieci.
W konkursie wzięło udział 24 uczniów. Zwycięzcami konkursu są:

W kategorii klasy 5-6

  1. miejsce – Krajewski Krzysztof  oraz Leszczyński Jakub
  2. miejsce  – Wójtowicz Jakub
  3. miejsce – Walkowicz Borys

Wyróżnienie:Artur Tobiska

W kategorii klasy 7-8

  1. miejsce – Tobiska Bruno
  2. miejsce – Płonka Adrianna
  3. miejsce – Nowak Jakub

Wyróżnienie: Dziobek Patrycja oraz Movsikova Alisa

Pierwszoklasiści, dopiero wchodzący w świat Internetu i technologii, odkrywali czym jest globalna sieć i co można dzięki niej robić. Trenowali dzielenie aktywności na: online – w internecie i przed komputerem oraz na: tradycyjne offline, na świeżym powietrzu lub w gronie kolegów i koleżanek. Dużą wagę przyłożono do zachowania odpowiednich  i zdrowych proporcji pomiędzy obiema.

Sposobem  na uniknięcie nadmiernego korzystania z komputera lub telefonu jest planowanie zajęć w czasie wolnym. Uczniowie klas 2. układali i planowali swój czas wolny poza lekcjami i szkołą. Znalazło się w nim miejsce na wiele ciekawych aktywności, też tych cyfrowych. Pamiętali jednak aby nie przekraczać godziny dziennie i 30 minut.jednorazowo. Planując co będziemy robić z wyprzedzeniem ograniczamy miejsce na nudę, która rodzi pokusę łatwego zabicia właśnie w cyfrowym świecie.

W klasie 3. zorganizowaliśmy mini konkurs, przegląd bezpiecznych oraz niebezpiecznych haseł. Uczniowie przekonali się, aby nie stosować wyrazów, imion ani dat jako hasła. Zostaną szybko złamane przez „atak słownikowy” lub „brute force” w kilka minut. Zamiast słabych haseł tworzyliśmy silne 🙂 Inwencja twórcza była ogromna. Każdy utworzył długie hasło z wielkimi i małymi literami, cyframi i znakami specjalnymi. Znalazły się nawet emotki i serduszka <3

W klasach czwartych skupiliśmy się na pozytywnej komunikacji między ludźmi, życzliwości i wrażliwości na krzywdę innych. Często porozumiewamy się tekstem pisanym, dlatego bardzo ważne jest aby nasze wypowiedzi były precyzyjne i pozbawione negatywnych emocji. Chcemy być życzliwi, wszędzie nie tylko w sieci. Trenowaliśmy zmienianie wypowiedzi, aby nie sprawiały przykrości odbiorcom. Staraliśmy się „powiedzieć to inaczej”, aby nawet trudne, nieprzyjemne wypowiedzi nie były obraźliwe lub pogardliwe. Uczniowie poznali działanie, prze które internet staje się dla nas bezpieczniejszy. Są to: zgłaszanie nieprawidłowych zachowań (rodzicom, przyjaciołom, administratorom portalu), blokowanie nieuprzejmych użytkowników, aby nie mogli się z nami kontaktować oraz bycie życzliwym i wyrozumiałym dla innych ludzi. Praktycznie trenowaliśmy w grze specjalnie przygotowanej przez Google z okazji Dni Bezpiecznego Internetu: „Asy internetu”.

Piąte klasy omówiły bardziej techniczny temat fałszywych stron internetowych, sklepów, a także fałszywych wiadomości sms od banków lub firm kurierskich. Efektem pracy jest seria krótkich i prostych do zapamiętania plakatów.

Zapraszamy do obejrzenia 2 filmów:
Kultura i szacunek w Internecie

Łatwo jest kogoś hejtować w necie ale czy tak samo było by w realu?
Zobaczcie film o tym, że zamiast hejtować… lepiej zyskać przyjaciela!

Odpowiedzialność

Pamiętajmy, że osoba, która dopuszcza się cyberprzemocy może być ścigana za zniesławienie i otrzymać karę grzywny, a nawet być pozbawiona wolności. Internet stwarza złudne poczucie anonimowości, jednak tak naprawdę każda aktywność w sieci pozostawia ślad.