ROZSZERZENIA
Praca uczniów na tych zajęciach nie jest oceniana i nie są wykazywane na świadectwach. Na zakończenie roku uczniowie otrzymują zaświadczenie uczestnictwa w tych zajęciach.
Zajęcia są wpisane na stałe w plan lekcji klas, dla których są przeznaczone. Zapisy odbywają się bezpośrednio u nauczyciela na pierwszych zajęciach lekcyjnych.
Tematyka zajęć na rok szkolny 2025/2026
Język polski kl. VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Magdalena Zajdel
Termin zajęć: wtorek godz. 7.05- 7.50
Działania podejmowane podczas zajęć obejmują tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi szczególnych zainteresowań uczniów i ich zdolności poznawczych, a także przygotowanie uczniów do konkursów tematycznych z języka polskiego.
Zakres materiału omawianego podczas zajęć:
- Analiza i interpretacja utworu literackiego:
● doskonalenie świadomego odbioru różnych tekstów kultury na poziomie dosłownym, przenośnym, symbolicznym oraz aksjologicznym z uwzględnianiem przynależności do określonych epok literackich,
● odczytywanie i rozumienie kontekstów historycznych i kulturowych, m.in. kierunki filozofii odrodzenia, oświecenia i romantyzmu i ich przejawy w wybranych utworach literackich,
● rozpoznawanie najpopularniejszych motywów i toposów w wybranych dziełach literackich,
● doskonalenie interpretacji tekstów pisanych i innych tekstów kultury, uwzględniającej intencję nadawcy oraz konteksty niezbędne do interpretacji,
● rozpoznawanie konwencji literackich i wskazywanie ich przejawów w utworach(fantastyka, symbolizm, mimetyzm, realizm, groteska),
● rozpoznawanie podstawowych kategorii estetycznych na przykładach wybranych tekstów literackich,
● podstawy intertekstualności, czyli rozpoznawanie i analiza relacji pomiędzy różnymi tekstami kultury (obraz i tekst pisany). - Tworzenie wypowiedzi (elementy retoryki, mówienie i pisanie):
● doskonalenie dłuższych form wypowiedzi pisemnej: odmiany rozprawki; własne wytwory literackie – prezentacja, analiza, wsparcie,
● kształtowanie umiejętności kulturalnego wyrażania opinii i zabierania głosu w dyskusji,
● doskonalenie umiejętności pięknego przemawiania i recytowania.
● własne wytwory literackie,
● elementy publicystyki – redagowanie sprawozdań, reportaży, próby redakcji gazetki szkolnej wydawanej przy okazji ważnych wydarzeń szkolnych. - Kształcenie językowe (gramatyka języka polskiego, komunikacja językowa i kultura języka):
● rozpoznawanie i określanie funkcji tekstu (w tym fatycznej i magicznej),
● rozróżnianie pojęcia manipulacji, dezinformacji, postprawdy, stereotypu, bańki informacyjnej, wiralności (rozpoznawanie i charakteryzowanie tych zjawisk w tekstach kultury i przestrzeni medialnej),
● pogłębienie wiadomości o głoskach i zjawiskach fonetycznych; hiperpoprawność i niechlujność wymowy,
● poszerzenie wiadomości i umiejętności dotyczących analizy słowotwórczej wyrazów; skróty i skrótowce,
● wzbogacanie zasobu słownikowo-frazeologicznego ucznia (rodzaje i pochodzenie związków frazeologicznych),
● pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku. - Samokształcenie:
● doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym zasobów cyfrowych, oceny ich rzetelności, wiarygodności i poprawności merytorycznej,
● kształcenie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania oraz syntezy poznanego materiału,
● wyrabianie nawyku samodzielnej, systematycznej lektury,
● rozwijanie uzdolnień i zainteresowań poprzez udział w różnych formach aktywności intelektualnej i twórczej,
● umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualnej,
● rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji,
Język polski kl. VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Renata Łaczek
Termin zajęć: piątek, godz. 7.05 – 7.50 sala 27
Zajęcia są adresowane do uczniów klas VII pragnących pogłębić swoją wiedzę i umiejętności z języka polskiego, poszukujących ciekawych inspiracji literackich oraz odkrywających własne fascynacje humanistyczne. W czasie spotkań będziemy przygotowywać się do konkursu kuratoryjnego oraz realizować dodatkowe tematy wykraczające poza podstawę programową. Dobór tematów może ulec modyfikacji w zależności od potrzeb oraz zainteresowań uczniów.
Małopolski Konkurs Języka Polskiego dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2025/2026
Tematyka konkursu: „Tolerancja jest harmonią w różnorodności”
Etap I – „Wrażliwe słowo, czuły dotyk wystarczą” (13 października 2025 r. )
Etap II – „Problemy moje, twoje, nasze boje, polityka” ( 2 grudnia 2025 r.)
Etap III – „Jestem kim jestem” ( 23 lutego 2026 r.)
Szczegółowe wymagania:
Tematy dodatkowe:
- Co mnie zachwyca?
- Cuda świata starożytnego.
- Ja, ósmy cud świata! – autocharakterystyka.
- Karykatura literacka.
- Abstrakcja – jak to wyrazić?
- „Świat jest teatrem, aktorami ludzie.”
- Tragedia antyczna.
- Krakowskie teatry.
- Teatr i film.
- Komu Oskara?
- Literackim szlakiem przez Kraków.
- Sławni krakowianie.
- W świecie mediów i kultury.
- Sylwetki znanych i podziwianych – wywiad.
- Kultura popularna.
- Blaski i cienie reklamy.
- Ocalić od zapomnienia. Muzea.
- Odbiór dzieła plastycznego.
- Literackie fascynacje.
- „Niektórzy lubią poezję.”
- Mieć swój styl. Rodzaje stylów.
- A ja chciałbym…(propozycje uczniowskie).
Matematyka kl. VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Beata Więczaszek
Termin zajęć: piątek, godz. 7.05 – 7.50
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu matematyki. Na
zajęciach będziemy zajmowali się następującymi zagadnieniami:
1. Ułamki zwykłe i dziesiętne
2. Równania i nierówności z jedną niewiadomą
3. Potęgi i pierwiastki
4. Wyrażenia algebraiczne
5. Procenty
6. Elementy statystyki rachunku prawdopodobieństwa
7. Geometria płaska
8. Geometria przestrzenna
Opracowany program jest dokumentem otwartym i będzie podlegał systematycznej ewaluacji.
Program w niewielkim zakresie może być w trakcie roku szkolnego modyfikowany i dostosowywany
do aktualnych potrzeb uczniów.
Matematyka kl VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Beata Więczaszek
Termin zajęć: czwartek, godz. 7.05 – 7.50
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów, którzy przymierzają się do Małopolskiego Konkursu
Kuratoryjnego z matematyki w klasie 8. Na zajęciach będziemy omawiać zadania konkursowe z
zakresu:
1. Działania na liczbach naturalnych, całkowitych, wymiernych
2. Równania i nierówności z jedną niewiadomą
3. Potęgi i pierwiastki
4. Wyrażenia algebraiczne
5. Procenty
6. Geometria płaska
7. Geometria przestrzenna
8. Oś liczbowa i układ współrzędnych
9. Zadania praktyczne (z treścią)
10. Statystyka
11. Kombinatoryka
12. Rachunek prawdopodobieństwa
Opracowany program jest dokumentem otwartym i będzie podlegał systematycznej ewaluacji.
Program w niewielkim zakresie może być w trakcie roku szkolnego modyfikowany i dostosowywany
do aktualnych potrzeb uczniów.
Fizyka kl. VII - VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Anita Domagała
Termin zajęć: piątek, godz. 7.05 – 7.50
Tak naprawdę, trudno jest dokładnie określić czym jest fizyka. Z tego powodu, że fizyka zmienia się wraz z naszym postępem i nowymi odkryciami. Nowe teorie nie dostarczają jedynie nowych odpowiedzi. Tworzą również nowe pytania, które w kontekście poprzedniej teorii fizyki, mogłyby nawet nie mieć sensu. Czy fizyka jest tylko nauką przyrodniczą zajmującą się badaniem najbardziej fundamentalnych i uniwersalnych właściwości oraz przemian materii i energii, a także oddziaływań między nimi? Jeżeli chcesz się tego dowiedzieć zapraszam na lekcje z fizyki rozszerzonej dla klasy 7 i 8. Rozszerzenie z fizyki dla klas 7 i 8 skierowane jest głównie do uczniów którzy po ukończeniu szkoły podstawowej planują kontynuację swojej nauki w liceach lub technikach w klasach o profilach mat-fiz-chem. Wiedza zdobyta na tych zajęciach na pewno zaowocuje lepszymi wynikami z przedmiotów ścisłych w szkole średniej.
Zagadnienia które będą na nich realizowane to:
1. Przygotowanie uczniów klas 7 i 8 do konkursów kuratoryjnych;
2. Przykładowe rozwiązywanie testów z konkursów kuratoryjnych z fizyki z lat poprzednich:
3. Omawianie tematów (również tych zaproponowanych przez uczniów) związanych z szeroko rozumianą tematyką dotyczącą zjawisk z zakresu fizyki.
4. Jak zbudowany jest Świat? Budowa atomu.
5. Teoria powstawania Wszechświata. Prawa fizyki w Kosmosie.
6. Przykład prezentacji multimedialnej pt. „Świat Kryształów”.
7. Samodzielne wykonywanie eksperymentów fizycznych przez uczniów.
8. Omówienie i przygotowywanie prezentacji uczniowskich.
9. Konkursy, quizy, testy, zawody uczniowskie.
Geografia kl.VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Justyna Pałosz
Termin zajęć: środa, godz. 14.30 – 15.15
Celem zajęć jest przygotowanie uczniów do Małopolskiego Konkursu Geograficznego. Temat zajęć będzie pokrywał się z tematem tegorocznego konkursu „Poznaj świat, abyś go lepiej rozumiał – przyroda, społeczeństwo i gospodarka Azji, Afryki oraz Australii i Oceanii”.
Ponadto będziemy szkolić swoje umiejętności w zakresie: posługiwania się różnymi źródłami informacji geograficznej (tj. mapami, fotografiami, rysunkami, diagramami i wykresami, danymi statystycznymi, tekstami źródłowymi itp.), posługiwania się terminologią geograficzną, wykonywania obliczeń kartograficznych (np.skala mapy, określanie współrzędnych geograficznych, obliczanie rozciągłości południkowej i równoleżnikowej), czytania i interpretowania mapy (w szczególności map Afryki, Azji oraz Australii i Oceanii o różnej tematyce). Umiejętności te przydadzą się na konkursie i nie tylko.
Po konkursie przyjrzymy się w podobny sposób Europie, która jest tematem zajęć z geografii w klasie 6.
Geografia kl.VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Justyna Pałosz
Termin zajęć: środa, godz. 15.20 – 16.05
Celem zajęć jest przygotowanie uczniów do Małopolskiego Konkursu Geograficznego. Temat zajęć będzie pokrywał się z tematem tegorocznego konkursu „Poznaj świat, abyś go lepiej rozumiał – przyroda, społeczeństwo i gospodarka Azji, Afryki oraz Australii i Oceanii”.
Ponadto będziemy szkolić swoje umiejętności w zakresie: posługiwania się różnymi źródłami informacji geograficznej (tj. mapami, fotografiami, rysunkami, diagramami i wykresami, danymi statystycznymi, tekstami źródłowymi itp.), posługiwania się terminologią geograficzną, wykonywania obliczeń kartograficznych (np.skala mapy, określanie współrzędnych geograficznych, obliczanie rozciągłości południkowej i równoleżnikowej), czytania i interpretowania mapy (w szczególności map Afryki, Azji oraz Australii i Oceanii o różnej tematyce). Umiejętności te przydadzą się na konkursie i nie tylko.
Po konkursie w podobny sposób przyjrzymy się Polsce, która jest tematem lekcji w klasie 7. Będziemy badać, szukać zależności, aby lepiej zrozumieć nasz kraj. Nauczymy się w lepszym stopniu posługiwać mapą Polski.
Geografia kl.VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Bartłomiej Blada
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 15.20 – 16.05
Biologia kl. VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Justyna Spychała
Termin zajęć: piątek, godz. 14.30 – 15.15
Celem zajęć jest przede wszystkim zainteresowanie uczniów przedmiotem, pogłębienie wiedzy, skierowanie uwagi na tematy i treści wykraczające poza program danej klasy, a także stworzenie możliwości uczenia poprzez doświadczenia. Zaproponowany program może ulec zmianie w trakcie jego realizacji, ze względu na aktualne potrzeby i sugestie uczniów.
Obserwacje i prowadzenie hodowli:
1: Obserwacje mikroskopowe
2: Histologia: obserwacja preparatów mikroskopowych, wykonywanie rysunków biologicznych
3: Doświadczenia biologiczne. Wykonywanie samodzielnych doświadczeń i konstruowanie sprawozdań.
4: Protisty – hodowla i obserwacja funkcji życiowych pantofelka. Protisty – rozszerzenie wiadomości.
Fizjologia człowieka i nauka o zdrowiu:
6: Budowa i funkcje układu pokarmowego – wprowadzenie.
7: Czym są i jak działają enzymy?
8: Enzymy – wykrywanie aktywności katalazy w komórkach wątroby.
9: Enzymy pokarmowe.
10: Choroby pasożytnicze przewodu pokarmowego.
11: Podstawowe badania diagnostyczne w profilaktyce chorób układu pokarmowego.
12: Budowa i funkcje krwi. Grupy krwi.
13: Analiza rozmazów krwi. Obserwacje mikroskopowe.
14: Wprowadzenie do immunologii.
15: Niebezpieczne wirusy – choroby wirusowe zwierząt, człowieka i roślin, profilaktyka chorób wirusowych.
17: Jak obronić się przed wirusem?
18: Samodzielne prezentacje uczniów.
Budowa komórki i genetyka:
19: Budowa komórki zwierzęcej – rozszerzenie informacji nt. poszczególnych organelli komórkowych.
20: Wstęp do genetyki. Budowa i rola kwasów nukleinowych.
21: Izolacja DNA z materiału roślinnego.
22: Wykorzystanie badań DNA w sądownictwie.
23: Wykorzystywanie badań DNA w medycynie.
24: Podziały komórkowe.
25: Poznaj prawa dziedziczenia!
26: Dziedziczenie grup krwi.
27: Mutacje i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
28: Choroby genetyczne – wprowadzenie.
29: Choroby nowotworowe.
30: Zwierzęta modelowe w rozwoju nauki.
31: Samodzielne prezentacje uczniów.
Ekologia:
32: EKO NA CO DZIEŃ– wybrane zagadnienia z ekologii.
33: EKO NA CO DZIEŃ– wybrane zagadnienia z ekologii.
Podsumowanie:
34: Nauka przez zabawę: Konkursy, quizy przedmiotowe
Biologia kl. VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Justyna Spychała
Termin zajęć: wtorek, godz. 7.05 – 7.50
Celem zajęć jest przede wszystkim zainteresowanie uczniów przedmiotem, pogłębienie wiedzy, skierowanie uwagi na tematy i treści wykraczające poza program danej klasy, a także stworzenie możliwości uczenia poprzez doświadczenia. Zaproponowany program może ulec zmianie w trakcie jego realizacji, ze względu na aktualne potrzeby i sugestie uczniów.
Przygotowanie do konkursu kuratoryjnego 2025/2026:
Dodatkowe zagadnienia:
Hodowla organizmów:
- Zasady prowadzenia hodowli. Protisty – hodowla i obserwacja funkcji życiowych pantofelka. Protisty – rozszerzenie wiadomości.
Genetyka i biologia komórki:
- Budowa komórki zwierzęcej – rozszerzenie informacji nt. poszczególnych organelli komórkowych.
- Jądro komórkowe i rybosomy – funkcje.
- Błona komórkowa – budowa i funkcje. Plazmoliza i deplazmoliza.
- Kodujemy informacje! – tajemnice kodu genetycznego.
- Ekspresja białka – transkrypcja i translacja.
- Synteza białka w warunkach szkolnych.
- Inżynieria genetyczna – wstęp.
- Klonowanie zwierząt.
- Wykorzystywanie badań DNA w medycynie.
Fizjologia zwierząt i człowieka:
- Stan zapalny – przebieg i znaczenie.
- Układ immunologiczny w walce z HIV.
- Niebezpieczne wirusy – choroby wirusowe zwierząt, człowieka i roślin, profilaktyka chorób wirusowych.
- Jak obronić się przed wirusem?
- Wartości diagnostyczne badania laboratoryjnego moczu.
- Choroby układu nerwowego – rozszerzenie wiadomości.
- Endokrynologia kręgowców niższych.
- Choroby o podłożu endokrynnym – rozszerzenie wiadomości.
- Toksykologia – wprowadzenie.
- Hormonalnie czynne związki w środowisku a choroby cywilizacyjne.
- Efekty toksyczności – wpływ na rozród kobiet i mężczyzn.
- Immunotoksyczność – wpływ związków toksycznych na funkcjonowanie układu odpornościowego.
- Podziały komórkowe.
- Spermatogeneza i oogeneza – powstawanie i dojrzewanie gamet.
- Biologia rozwoju człowieka.
- Samodzielne prezentacje uczniów.
Ekologia:
- EKO NA CO DZIEŃ– wybrane zagadnienia z ekologii.
- EKO NA CO DZIEŃ– wybrane zagadnienia z ekologii.
Podsumowanie:
- Nauka przez zabawę: konkursy, quizy przedmiotowe.
Biologia kl. VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Justyna Spychała
Termin zajęć: czwartek, godz. 7.05 – 7.50
Celem zajęć jest przede wszystkim przygotowanie uczniów do konkursu przedmiotowego, a także zainteresowanie przedmiotem, pogłębienie wiedzy, skierowanie uwagi na tematy i treści wykraczające poza program danej klasy, a także stworzenie możliwości uczenia poprzez doświadczenia. Zaproponowany program może ulec zmianie w trakcie jego realizacji, ze względu na aktualne potrzeby i sugestie uczniów.
Przygotowanie do konkursu kuratoryjnego 2025/2026:
Dodatkowe zagadnienia:
- Biologia rozwoju człowieka.
- Samodzielne prezentacje uczniów.
- Krzyżówki genetyczne – II prawo Mendla.
- Biotechnologia molekularna.
Historia kl. VII-VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Piotr Rogoziński.
Termin zajęć: wtorek, godz. 15.20-.16.05
Celem zajęć jest przede wszystkim przygotowanie uczniów do konkursu przedmiotowego, a także zainteresowanie przedmiotem, pogłębienie wiedzy.
Tematyka: Polacy na tle historii Europy i świata w XIX i XX wieku.
Zakres omawianego materiału:
- Praca ze źródłami historycznymi (teksty, ikonografia)
- Praca z mapą historyczną i konturową. Tworzenie map tematycznych.
- Źródła multimedialne (strony www, oferty i zasoby muzealne, filmy edukacyjne).
- Wielka historia w moim regionie.
- Powstanie krakowskie i jego ślady w naszym mieście.
- Rewolucja przemysłowa w Krakowie.
- Architekt Talowski i jego dzieła.
- Wielka Wojna w Galicji.
- Traktat wersalski, nowy stary ład w Europie.
- Narodziny totalitaryzmów XX wieku.
- Kraków czasu okupacji.
- Getto i obóz koncentracyjny w Krakowie,
- Polacy na frontach II wojny światowej.
- Od sojuszu do zimnej wojny.
- Polska Rzeczpospolita Ludowa
- Polska droga do wolności.
Informatyka VI
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Piotr Fudala
Termin zajęć: poniedziałek, godz. 13.40 – 14.25
Tematyka zajęć:
HTML / CSS / JavaScript :
Uczestnicy poznają trzy fundamentalne technologie WWW. Dzięki min stworzą przejrzyste, funkcjonalne strony internetowe według obecnych standardów. Dzięki językowi JavaScript nauczą się wpływać na wygląd i treść strony. Wprowadza to naturalnie i stopniowo w świat programowania, także obiektowego. Stworzone skrypty/programy dają natychmiastowo ciekawe rezultaty wizualne sprawiając dużą satysfakcję uczniom.
⦁ Tworzenie dokumentów HTML w oparciu o HTML 5 , kaskadowe arkusze stylów CSS oraz skrypty JavaScript
⦁ Struktura dokumentu HTML i znaczniki określające treść
⦁ Struktura drzewa znaczników HTML – dzieci, potomkowie, przodkowie itp.
⦁ Sposoby zagnieżdżania arkusza stylów CSS w dokumencie HTML
⦁ HTML Box Model
⦁ Standardy tworzenia stron WWW
⦁ Wprowadzenie do JavaScript
⦁ Java DOM – połączenie HTML z JavaScript
⦁ Zmiana atrybutów elementów HTML oraz stylów z poziomu JavaScript
⦁ Tworzenie i usuwanie elementów HTML z poziomu JavaScript
⦁ Tworzenie dynamicznie zmieniającej się zawartości strony WWW
oraz uczestnicy będą zajmować się:
- zagadnieniami ze świata informatyki, techniki komputerowej oraz szerzej, matematyki i elektroniki,
- technologiami i standardami wykorzystywanymi obecnie i w przeszłości,
- budową komputera i urządzeń peryferyjnych,
- podstawami systemu Linux,
- podstawami sieci komputerowych.
Informatyka VII - VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Piotr Fudala
Termin zajęć: piątek, godz. 15.20-16.05
Zajęcia mają na celu pobudzenie i rozwinięcie zmysłu programistycznego u Uczestników.
Zakres materiału
Algorytmika
- Metody zapisu algorytmów (lista kroków, schemat blokowy, pseudokod)
- Symbole stosowane w schematach blokowych
- Algorytmy liniowe, warunkowe, iteracyjne, wyszukiwania i porządkowania
- Tworzenie, analiza i interpretacja algorytmów zapisanych w różnych postaciach
- Pętle poleceń
- Funkcje
- Rekurencja
- Obiekty i klasy jako sposób przeniesienia świata rzeczywistego do komputera
- Projektowanie i modelowanie zależności między obiektami i klasami
i/lub
Programowanie (iteracyjne, funkcyjne i obiektowe) (Python/C++)
Celem zaproponowanego segmentu jest stworzenie przez uczestników funkcjonalnego programu. W zależności o stopnia trudności, jaki zostanie wybrany, będzie to: program ukrywający wiadomości w obrazkach (Steganografia) i/lub gra edukacyjna/sprawnościowa i/lub kalkulator. Ważnym elementem zajęć będzie integracja logiki programu z interfejsem użytkownika (graficzny interfejs).
⦁ Środowisko programistyczne i pierwszy program „Hello World!”
⦁ Graficzny Interfejs użytkownika (okienka, przyciski i pola tekstowe)
⦁ Zastosowanie poznanych mechanizmów, algorytmów i zagadnień z podstaw algorytmiki w kodzie wybranego języka (iteracja, instrukcje warunkowe, pętle)
⦁ Struktury danych (zmienne, stałe, listy, tablice)
⦁ Typy zmiennych (m. in. integer, string, bool)
⦁ Wprowadzenie do funkcji (bez argumentów/ z argumentami)
⦁ Funkcje nie zwracające wartości i zwracające wartość
⦁ Zagnieżdżanie funkcji
⦁ Zmienne lokalne i globalne
⦁ Operacje na plikach
⦁ Wprowadzenie do programowania obiektowego
Chemia kl. VII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Klaudia Miernik
Termin zajęć: środa, godz. 7.05-7.50
Zajęcia są dedykowane dla uczniów, których zainteresowania koncentrują się wokół nauki chemii, chcących lepiej poznać otaczający ich świat oraz zdobyć interesującą ich wiedzę z przedmiotu. Na zajęciach będą realizowane tematy wykraczające poza podstawę programową dla szkoły podstawowej oraz zagadnienia związane z przygotowaniem do konkursu kuratoryjnego. Na chętnych uczniów czeka wiele eksperymentów chemicznych, które będą mieli okazję wykonać pod czujnym okiem nauczyciela.
W trakcie spotkań będą omawiane tematy związane z:
- Budową atomu i zapisem powłokowej konfiguracji elektronowej.
- Podstawowymi prawami chemicznymi oraz stechiometrią wzorów chemicznych czy
równań reakcji. - Omawianiem właściwości i zastosowania pierwiastków grup głównych oraz
pierwiastków nietypowych. - Wykonywać obliczenia związane z pojęciami: masa cząsteczkowa, mol, masa
molowa, rozpuszczalność czy stężenie procentowe roztworu. - Określaniem stopni utlenienia pierwiastków w stanie wolnym i w związkach
chemicznych. - Równaniami utleniania i redukcji oraz metodą bilansu elektronowego.
- Doświadczeniami chemicznymi.
Chemia kl. VIII
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Klaudia Miernik
Termin zajęć: środa, godz. 15.20-16.05
Zajęcia są dedykowane uczniom, którzy opanowali materiał realizowany w klasie VII, chcącym poszerzyć swoją wiedzę oraz przygotować się do konkursu kuratoryjnego lub klas o profilach z rozszerzoną chemią. Na chętnych uczniów czeka wiele eksperymentów chemicznych, które będą mieli
okazję wykonać pod czujnym okiem nauczyciela. Zaproszeni są również uczniowie nieuczęszczający w klasie VII na zajęcia dodatkowe
z chemii.
Na zajęciach zajmiemy się:
- Powtórzeniem materiału z klasy siódmej.
- Poznaniem szerzej tematyki kwasów, wodorotlenków, soli i hydratów oraz związków kompleksowych.
- Wykonywaniem analizy kationów i anionów.
- Poznawaniem teorii Arrheniusa,Lewisa oraz reakcji hydrolizy soli.
- Wykonywaniem obliczeń związanych z pojęciami:: mol, masa molowa, stężenie molowe.
- Uczeniem się mechanizmów otrzymywania różnych związków organicznych, ich nazewnictwa i właściwości chemicznych, izomerii węglowodorów i ich fluorowcopochodnych.
- Wykonywaniem doświadczeń chemicznych.